De Meester Willy

willy de meester portretBeeldhouwer Willy De Meester is een kleurrijk figuur in de streek tussen Leie en Schelde en voornamelijk binnen de Latemse artistieke kringen. Hoewel hij zijn atelier heeft in de ongerepte landelijkheid van Wannegem-Lede frequenteert hij graag de Deurlese kunstkroegen D’Ouwe Hoeve en ‘t Boldershof, steeds op zoek naar een gezellige babbel met gelijkgestemde zielen. Willy De Meester houdt van het “dorpse” van Deurle, waar hij meermaals exposant was in het Museum Leon De Smet.

Geboren in bloemengemeente Lochristi in 1944, groeide hij op in Oostakker en volgde een artistieke vorming in beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent, waar Bert Servaes en Frans Walraevens zijn mentors waren.
Willy is naast beeldhouwer filosoof en levenskunstenaar. Geregeld trekt hij naar het Italiaanse Carrara, waar hij zijn marmer en albast zelf gaat kiezen en zich met volle teugen in het plaatselijke kunstenaarsgewoel stort om er inspiratie te zoeken voor nieuwe expressievormen en zich te vervolmaken in het boetseren en steenhouwen.
In 1969 vond hij een thuis in de Kruishoutemse deelgemeente Wannegem-Lede, een heuvelachtige streek tussen Leie en Schelde. Zijn atelier ‘t Leeghoek werd snel het trefpunt voor artiesten en kunstliefhebbers, een soort Latem in de Vlaamse Ardennen. De Meester stichtte er in 1973 de vzw Centrum Plastische Kunsten, met Pastoor-dichter Albert De Vos en de schilders Roland Segers en Richard Baert. Naast het inrichten van tentoonstellingen, geven van voordrachten werd het centrum een heuse teken- en schilderschool (1974-1979).
Naast het beeldhouwen en schetsen ontwierp Willy De Meester verschillende volkse reuzenfiguren als De Kaasboer van Harelbeke, het Wortegems Citroenventje en het Nokerse Celientje.
Als beeldhouwer getuigt Willy De Meester van een konstante ethiek en esthetiek. Zijn werk is evenwichtig en harmonieus. Meermaals waagde hij zich aan de abstractie, maar keerde steeds terug naar het figuratieve, het expressieve. Zijn oeuvre is in de eerste plaats het vastleggen en beklemtonen van verhoudingen, gaande van de embryonale beslotenheid over het machteloos verzet tegen angsten en bedreigingen, naar het ontluiken van een vitalistische bewogenheid in zijn vrouwenfiguren, zoals mijn vriend, wijlen Jos Murez, de kunstuiting van Willy De Meester zo sterk verwoordde.
De kunstenaar laat zich leiden door de momentopname van de inspiratie in een steeds wisselende gemoedsgesteldheid. Wat ook de materie weze – albast, onyx, marmer of witsteen – de grondstof die hij onder handen krijgt kan hem leiden tot loutere figuratie of naar een geabstraheerde vorm en een louter spel vormen en ritme. De kunst van De Meester is even onvoorspelbaar als de man zelf.
Het is precies die sterk afwisselende vormentaal, die zijn oeuvre zo boeiend maakt. Als beeldhouwer vertrekt hij steeds van een zorgvuldig uitgekozen steenblok of oervorm. De basisvorm blijft, ondanks alles, de menselijke figuur die je als kunstliefhebber zelfs in zijn rechtopstaande of horizontale landschappen en hun glooiende sierlijkheid, steeds weer kunt suggereren. Door het feit dat Willy De Meester heel dicht bij het volk staat en dus ook bij de kunstliefhebber is zijn oeuvre, hoewel sterk interpretaarbaar, steeds begrijpelijk en oogstrelend gebleven voor de toeschouwer, een ode aan het natuurlijke levensritme van de mens en de grilligheid van de natuur. De beeldhouwer gaat als het ware een dialoog aan met de materie waarin hij zijn ziel legt. Uit deze innige samenspraak ontstaat dan een eigen vormentaal, een sierlijke beweging die autonoom fungeert, maar de oervorm en de artistieke kracht gedwee in balans houdt.

Naast tentoonstellingen in zijn eigen Leeghoek te Wannegem-Lede, stelt Willy De Meester de tentoon in Deurle, Knokke en in Bachte-Maria-Leerne.
Wie meer informatie wil over de tentoonstellingskalender of het atelier wil bezoeken kan terecht bij de kunstenaar aan ‘t Leeghoek 3 te 9772 Wannegem-Lede, tel. 09/383 57 19.

willydemeester1

Plaats een reactie