Lebeau Philippe

philippe-lebeauToen in het midden van de jaren vijftig, als reactie op het absbract expressionisme, met vernieuwers als Jackson Pollock, Willem de Kooning, Hans Hartung en Georges Mathieu, een nieuwe strekking ontstond, die in de jaren zestig de wereld veroverde met protagonisten Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Robert Indiana, Tom Wesselmann en deze lichting door de Engelse kunstriticus Lawrence Alloway, de naam Pop Art meekreeg, zal het bij een jonge kunstenaar als Philippe LEBEAU geenszins opgekomen zijn, dat hij ooit in die richting zou worden geduwd.

Het oeuvre van Philippe LEBEAU wil niet samengevat worden onder één noemer. Er zit meer in dan het alleen maar op canvas vastleggen van gebruiksvoorwerpen, massamedia, banale dingen uit onze oververzadigde consumptiemaatschappij. Het werk bevat een ondertoon, een filosofie waarmee de kunstenaar dat alledaagse en de veramerikanisering van onze Europese samenleving probeert te relativeren, te verklaren, aan de kaak te stellen en op een ongewone manier over te brengen aan gelijkgestemden.

Philippe LEBEAU is een product van de « Ecole Supérieure des Beaux-Arts St-Luc van Luik, waar hij zich vervolmaakte in grafiek en schilderkunst. Heel eventjes bewandelde hij, gedreven door zijn bewondering voor Salvador Dali, de paden van het surrealisme. In 1981 kwam er echter een totale ommekeer. Een onverhoopte reis naar de Verenigde Staten bracht hem in contact met The American Dream. De Amerikaanse levensstijl, die ongedwongen manier van bewegen en zijn, die onuitputtelijke verbeeldingskracht van een volk op zoek naar een eigen cultuur, dreef hem tot de musea en culturele centra, waar hij gefascineerd werd door de diversiteit en de relativeitszin van de Pop-Art. Het oeuvre van Christo, Rauschenberg en Warhol, liet hem niet meer los en inspireerde hem onweerlegbaar bij zijn zoektocht naar een eigen, geijkte stijl, die, na een persoonlijke ontmoeting met SMAK-directeur Jan Hoet, uitgroeide tot een steeds herkenbare, sfeervolle, frisse schriftuur, met ludieke of sterk filosofische ondertonen. Amerika, Dokumenta en Hoet hadden Philippe LEBEAU op het juiste spoor gebracht.

Monografie

Monografie

In 1987 verzamelde LEBEAU, in de toenmalige Galerij Pantheon te Knokke, een fijnzinnige reeks werken die sfeer en de ervaringen bij zijn veelvuldige Amerika-reizen op subtiele wijze weerspiegelde. De tentoonstelling « From Coast to Coast » was dan ook uiterst succesvol en Lebeau kreeg er het bezoek van George MATHIEU, filosoof, lid van de Académie Française en één der meest gerenommeerde abstractschilders van Frankrijk. De lovende woorden die MATHIEU toen neerschreef werden de inleiding van de cataloog voor Lebeaus nieuwe tentoonstelling « Good Morning America » in 1989.
Dit evenement zou zijn artistieke doorbraak bevestigen. De kunstenaar had een eigen weg gevonden. Geïnspireerd door de sterk gepersonaliseerde nummerplaten – verschillend van staat tot staat – en het op een hyperrealistisch weergeven van de Amerikaanse fantasie, kitscherigheid en vindingrijkheid, maakte hij zijn vernieuwde oeuvre tot de kroniek van zijn trektochten door het nieuwe continent. Omwille van die « veramerikanisering », die hij in Europa meer en meer zag groeien, abstraheerde hij sommige elementen om zo, als het ware, de invasie van het Amerikaans gedachtegoed in te dijken en aan banden te leggen.

Toch kwam LEBEAU niet meer uit de ban van de « American Dream ». Hij raakte in vervoering door het oeuvre van ARMAN en Roberto LONGO, maar enkele ontmoetingen met de Amerikaans-Bulgaarse inpakkunstenaar CHRISTO en de bewondering voor diens projecten, brachten hem op nieuwe wegen.
Zijn werk werd driedimensioneel en resulteerde in een nieuwe cyclus die als het ware een osmose werd tussen fotorealistische- en hyperrealistische schilderkunst waarbij de integratie van recyclage-, verpakkings- en consumptiemateriaal voor het compositorisch evenwicht moest zorgen.
De cycli volgden mekaar heel snel op. Twee jaar later escaleerde de fantasie van een onrustige kunstenaar en zijn passie voor de media in een reeks werken waar de « wereldkranten » en hun « headlines » of hun « scoops » het thema vormden van een tentoonstelling « Hot Headline News ».

philippe lebeau artwoodSindsdien is Philippe LEBEAU zijn eigen artistieke wereld blijven opbouwen, steeds nauw verbonden aan de Amerikaanse cultuur. Hij verwerkt de oude Indiaanse gebruiken, de diepe wonden van het slavendom, het bombastische etiquette van de elitaire US-burger in contrast met het alledaagse, soms banale van de consumptiemaatschappij en de doorsnee-hamburgercultuur van de gewone man.

Met andere woorden – of liever met een picturale vaardigheid – vereeuwigt Philippe LEBEAU realiteit en relativiteit door middel van een bezadigde, ludieke benadering van de kunst in al zijn vorm en kleur.
Hij is en blijft een kunstenaar die de perfectie nastreeft, maar die ze af en toe – heel bewust – even vervormt en geweld aandoet om er de nadruk op te leggen dat niks perfect kan zijn.
Zijn werk getuigt van een eeuwig optimisme en een onverzadigbare drang om steeds vernieuwing te brengen. Het merkwaardige in het totaaloeuvre van LEBEAU is het feit dat er een rechtlijnigheid is, een rode draad die steeds terugkomt, met name zijn liefde voor Amerika en die passie voor het verhalen van zijn reisindrukken, met een scherp oog voor detail en een diepgaande eigen filosofische benadering…

'Chicken Soup'

‘Chicken Soup’

Pictures by courtesy of Philippe Lebeau

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s