Mara, Pol

mara polDe Antwerpse schilder Pol Mara (Borgerhout 1920 – 1998) verwierf vooral bekendheid met de doeken die hij vanaf de late jaren 1960 maakte: figuratieve werken op groot formaat, in gemengde technieken, waarin veelal de schoonheid van jonge vrouwen centraal staat.
Voordat hij deze herkenbare stijl ontwikkelde had hij echter al een lange en boeiende weg afgelegd.
Als Leopold Leysen werd hij in Antwerpen geboren. In deze stad studeerde hij van 1935 tot 1948 aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten.

 

In datzelfde jaar 1948 huwde hij met Maria Coninckx, die hem de rest van zijn carrière met hart en ziel zou ondersteunen. Zij zorgde er steeds voor dat de administratieve rompslomp in orde kwam en dat de contacten geregeld werden, zodat Mara ongestoord kon werken.
Al van zijn twintigste was Mara als kunstenaar actief. Door oorlogsperikelen, zijn studies aan het Hoger Instituut, een opleiding in de handelswetenschappen en de periodes dat hij moest uit werken gaan om geld in het laatje te brengen, heeft hij zich pas in de late jaren veertig volledig op ‘de kunst’ kunnen toeleggen.
Deze wilskracht en zijn passie voor de kunst werd beloond met erkenning en een schitterende internationale carrière in de kunstwereld.
Na zijn opleiding aan de Antwerpse Academie en aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten volgde eerst een korte neo-expressionistische periode. Vrij snel evolueerde hij echter naar een stijl die doorgaans wordt omschreven als de periode van de ‘maanhoofdjes’. Opmerkelijk zijn vooral de met bic op papier getekende taferelen, die hij in die jaren maakte. Langzaamaan verdween het figuratieve uit zijn werk en werd Mara een van de voortrekkers van de abstracte schilderkunst in België. Zo was hij in 1958 een van de medeoprichters van de avant-gardegroep ‘G58-Hessenhuis’. Pas halverwege de jaren zestig nam Pol Mara opnieuw figuratieve elementen op in zijn doeken. Deze evolutie zou later leiden tot de typerende, zeer uitgesproken stijl waarvan Mara zijn handelsmerk zou maken. mara p

De retrospectieve in het Antwerpse provinciehuis omvat voornamelijk werk uit Mara’s persoonlijke verzameling – beheerd door zijn weduwe – en uit de collectie van het ‘Museum Pol Mara’ dat in 1997 te Gordes, op veertig kilometer van Avignon in het Franse Vaucluse, werd geopend.
Deze collectie is aangevuld met enkele stukken uit privé-verzamelingen en uit het kunstpatrimonium van het Antwerpse provinciebestuur. Naast een compleet overzicht van het artistieke oeuvre van de kunstenaar wordt er ook ruim aandacht besteed aan de ontwerpen en het grafische werk dat Mara produceerde, onder meer voor affiches en boekcovers.
De rest van zijn leven wijdde hij zich volledig aan de schilderkunst, en doorheen de decennia slaagde hij er telkens in om eigen indrukwekkende stijlen te creëren die telkens de nodige mara_musee Gordesaandacht en bewondering kregen.

Pol Mara nam deel aan talloze groepstentoonstellingen en had individuele exposities in alle uithoeken van ons land, maar ook van de wereld: Van Antwerpen, Brussel, Gent tot Amsterdam, Parijs, Keulen, Madrid, Milaan, Rome maar ook in andere continenten, zoals in Tel Aviv, Washington DC, New York, Mexico en Kinshasa. Verder werden er tijdens zijn leven al enkele retrospectieve tentoonstellingen georganiseerd, waaronder een aantal naar aanleiding van zijn 70ste verjaardag. Heel wat van zijn werken vinden we nog steeds in binnen –en buitenland, in musea en openbare verzamelingen.

Museum Pol Mara in Gordes (F)

mara-pol-leopold-leysen-1920-1-hello-2453957

(photo credits Galerie De Vuyst)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s