De Roo, Hermine

 

De Roo, Hermine (° Sint Truiden 23 maart 1955)   hermine

Een magisch-realistische natuurwereld

De wondere wereld van Hermine De Roo. Wonder omdat hij sprookjesachtig is en van verfijndheid en subtiliteit getuigt.

 

Hermine heeft een ongeëvenaarde maturiteit in de schilderkunst en beheerst de technieken als geen ander. Haar thematiek geeft aan haar oeuvre ook een gevoel van welzijn en Zen.

Het werk van Hermine De Roo roteert rond de begrippen Materie, Energie, Ruimte en Tijd (M.E.R.T.).

Hermine De Roo 004

Na haar academische opleiding, stelde de kunstenares zich tot taak om deze begrippen te definiëren en om deze concepten toe te passen in haar schilderkunst.

Dit resulteerde in zeer gedetailleerde natuurstudies, technisch extreem verfijnde marmerimitaties, karakteristieke portretten en trompel’oeil schilderingen.

Een ver doorgedreven techniek en een accurate duplicatie zijn voor Hermine onontbeerlijke voorwaarden om door te dringen tot de essentie.

Door de beheersing van dit ‘M.E.R.T. -universum’ ontstaat een sublieme wereld, gecontroleerd door de wetmatigheden die opgelegd worden door de kunstenares.

Dit wordt een weergaloze wereld met zijn eigen esthetische sereniteit, zonder te verzanden in één of andere opgedrongen realiteit.

Zo ontstaan er parallelle werelden waarin herkenning en vervreemding, realiteit en poëzie herenigd worden.

“Ik volgde 3 jaar sierkunst in Sint Lucas te Antwerpen, 4 jaar schilderen in Antwerpse academie, 2 jaar grafische kunsten in Sint Maria te Antwerpen en nog eens 2 jaar hout – en marmerimitatieschilderen bij Flor de Breuck, een tachtigjarige, gedreven prof in deze specifieke branche”, vertelt ze in haar curriculum.Nadien ondernam ik uitgebreide zelfstudies van oude meesters technieken, om uiteindelijk een volledig eigen olieverftechniek te ontwikkelen waarmee ik mijn esthetisch universum kon uitdrukken. Van 1983 tot 1995 waren er vele tentoonstellingen, o.a. in het Europees parlement in Straatsburg (1990).

Omdat ik de belangrijkheid van technische bagage besefte om jezelf te kunnen uitdrukken, begon ik vanaf 1995 cursussen te geven in patineren, marmerimitatie schilderen, perspectief tekenen, trompe l ‘oeil muur schilderen en schilderen op paneel.

Na diverse televisiereportages, werd anderen onderwijzen in de kunst van de illusie mijn hoofdactiviteit tot 2007.

Vanaf 2007 startte ik opnieuw met mijn eigen collectie schilderijen op paneel in olie – en acrylverf en mijn eerste uitdrukkingsmiddel: pastelkrijt.

Vandaag, als artieste, heb ik nog steeds dezelfde boodschap.

Een sprookjestuin, vol bloemen, nodigt me dagelijks uit om ervan te genieten. Met muziek van ‘Vangelis’ transformeer ik mijn tuin zoals toen ik twee jaar oud was en alles begon.

Dan kan ik met de bomen en de bloemen communiceren…”

Hermine De Roo 002

all pictures copyrighted by the artist 

 

 

Geef een reactie

